Chleb z kaszy gryczanej bez mąki

2 komentarze



Chleb z kaszy gryczanej bez mąki, bez jajek i drożdży. Czy to w ogóle jest możliwe i zjadliwe? Sama się nad tym zastanawiałam, dlatego postanowiłam to sprawdzić i upiec to dziwadło :-D A rezultat? Zobaczcie sami...
Zobacz również fit bułeczki z mąki orkiszowej.
Torebkę ekologicznej, niepalonej kaszy gryczanej dostałam w prezencie i w sumie nie wiedziałam co z nią zrobić. Przecież ja nie jem kaszy gryczanej, no ale jej nie wyrzucę.

Rozpoczęłam research i przekopałam chyba cały internet w poszukiwaniu jakiejś inspiracji, no i tak natknęłam się na ten przepis. Jak przeczytacie we wpisie autorki: "...za gotowaną kaszą nie przepadam i zwykle jej unikam. Za to ten chleb jest dla mnie przepyszny..." - przekonała mnie :-D



Do samego przepisu wprowadziłam kilka własnych modyfikacji. Dałam trochę więcej soli, nasion słonecznika i użyłam czarnuszki, która moim zdaniem świetnie komponuje się z tym chlebem.

Składniki:

  • 400g kaszy gryczanej niepalonej;
  • pół szklanki siemienia lnianego;
  • sok z połowy cytryny;
  • 1/4 szklanki oliwy z oliwek;
  • pół szklanki wody;
  • 2 łyżeczki soli;
  • 1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia;
  • 3 łyżeczki suszonych ziół (ja użyłam po 1 łyżeczce bazylii, oregano i czarnuszki);
  • 2 łyżki nasion słonecznika;
  • pestki dyni (2 garstki);
  • sezam (ok. 2 łyżek);
  • czarnuszka (1 łyżka).
Przygotowanie:
  1.  Kaszę przepłucz na sitku pod bieżącą wodą, a następnie przełóż do miski i zalej wodą, tak żeby przykrywała kaszę. Odstaw na 3 godziny.
  2. Siemię lniane również zalej wodą i odstaw na 3 godziny.
  3. W między czasie może się okazać, że trzeba dolać jeszcze trochę wody, zarówno do kaszy, jak i siemienia.
  4. Po upływie 3 godzin odcedź kaszę oraz siemię i zblenduj na gładką masę dodając sok z cytryny, wodę, oliwę, proszek do pieczenia, sól oraz zioła (bazylia,oregano, czarnuszka).
  5. Teraz dodaj ziarna słonecznika i delikatnie wymieszaj.
  6. Przygotuj formę do keksówki i wyłóż ją papierem do pieczenia.
  7. Na dnie keksówki rozsyp pestki dyni i na to wylej ciasto.
  8. Wierzch ciasta obsyp ziarnami sezamu oraz czarnuszki.
  9. Wsadź do piekarnika nagrzanego to temperatury 180°C i piecz przez 1 godzinę i 45 min.
  10. Wyciągnij z piekarnika i ułóż na kratce do wystygnięcia.
Smacznego :-)


Chleb jest rzeczywiście pyszny. W środku delikatny i mięsisty, a z wierzchu chrupiący. Idealnie smakuje posmarowany masłem, serkiem ziołowym czy też hummusem. Delikatnie pachnie gryką, ale w tym wydaniu zupełnie mi to nie przeszkadza. Myślę też, że dodatek czarnuszki jeszcze trochę łagodzi smak gryki.

Gorąco polecam, spróbujcie sami, bo warto :-)

2 komentarze:

  1. coś dla mnie :):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam, na drugi dzień podgrzany w opiekaczu smakuje jeszcze lepiej :-)

      Usuń